FANDOM

Ten artykuł dotyczy filmu King Kong z 1933 roku.

Jego treść nie jest powiązana z filmem Petera Jacksona.

Tyrannosaurus
Tyranozaur
Informacje
Nazwa Tyrannosaurus rex
Gromada Gady
Nadrząd Dinozaury
Infrarząd Tetanury
Rodzina Tyranozaury
Pokarm Drapieżnik
Tyr1.jpg

Obraz Charlesa Knight'a stanowiący inspirację do filmu

Tyr4.jpg

Kong walczący z tryanozaurem

Tyr2.jpg

Szkielet tranozaura (szkic z pierwszej połowy XX w.)

Tyranozaur – rodzaj teropoda z rodziny tyranozaurów, najokazalszy gatunek w swojej rodzinie. Największy i najniebezpieczniejszy drapieżnik Wyspy Czaszki.

Jest to również najsłynniejszy dinozaur na świecie, a także jedyny gatunek, który powszechnie jest znany pod jego pełną nazwą naukową.

Informacje ogólneEdytuj

Tyranozaur był ogromnym dwunożnym mięsożercą z masywną czaszką utrzymywaną w równowadze przez długi ogon. Jego charakterystyczną cechą były przednie kończyny - nieproporcjonalnie małe, zakończone dwoma* palcami. Różne źródła inaczej podają rozmiary zwierzęcia, zazwyczaj szacowane są na 13 do 15 metrów. Ciężar ciała wynosił około 9 ton. Ogromne szczęki wyposażone były w ponad 60 sztyletowatych zębów, dochodzących do 30 cm.

Tyranozauroid z Wyspy Czaszek był drapieżnikiem stojącym na szczycie łańcucha pokarmowego. Był nieco większy od swojego kredowego przodka. Najgroźniejszy drapieżca na Wyspie stanowił zagrożenie nawet dla Konga. Miał oliwkowo - brązowawą skórę pokrytą guzkowatymi łuskami. Był samotnym drapieżnikiem polującym w głębi dżungli, jego ofiarą mogło paść każde stworzenie.

  • Filmowy T. rex w przednich łapach miał trzy palce, jest to spowodowane niskim stanem ówczesnej wiedzy.

SystematykaEdytuj

Tyranozauroid z Wyspy Czaszek jest bezpośrednim potomkiem prehistorycznego Tyrannosaurusa rex'a

W filmieEdytuj

King Kong stoczył słynną walkę z wielkim przedstawicielem tego gatunku. Wygrał ją rozłamując szczęki drapieżnika.

W realuEdytuj

Zgodnie ze starymi poglądami naukowymi tyranozaur z filmu porusza się niezgrabnie ciągnąc za sobą ogon. W rzeczywistości T. rex trzymał ogon uniesiony nad ziemią. Był też nieco mniejszy niż ten z filmu, miał 12,3 metra długości i 8,8 ton wagi, dwa, a nie trzy palce w przednich łapach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki