FANDOM

Ten artykuł dotyczy filmu King Kong z 1933 roku.

Jego treść nie jest powiązana z filmem Petera Jacksona.

Styracosaurus
Styr1
Informacje
Nazwa Styracosaurus
Gromada Gady
Nadrząd Dinozaury
Infrarząd Ceratopsy
Rodzina Ceratopsidae
Pokarm Roślinny

Styrakozaur – rodzaj roślinożernego dinozaura z grupy ceratopsów żyjącego w późnej kredzie, w kampanie i mastrychcie – około 83,5–65,5 mln lat temu na obszarze Ameryki Północnej. Jego skamieniałości były znajdywane w kanadyjskiej prowincji Alberta. Miał od czterech do sześciu rogów wyrastających z chroniącej szyję kryzy, mniejsze rogi na policzkach oraz jeden róg nosowy, dochodzący do 60 cm długości i 15 cm szerokości.

Informacje ogólneEdytuj

Styr5

Łeb styrakozaura

Dorosłe osobniki należące do rodzaju Styracosaurus osiągały średnio 5,5 m długości i ważyły około 2,7 ton. Czaszka sprawiała wrażenie masywnej, z dużymi nozdrzami, wysokim prostym rogiem nad nosem i ciemieniowo-łuskową kryzą na szyi zwieńczoną co najmniej czterema pokaźnymi kolcami. Każdy z czterech najdłuższych kolców kryzy był porównywalnych rozmiarów z kolcem na nosie, mierząc około pół metra długości. Masywne ciało styrakozaura czyniło go podobnym do nosorożca. Miał silne ramiona, których mógł używać w walkach międzyosobniczych. Za to jego ogon był względnie krótki. Każdy palec wieńczyło kopytko, z zewnątrz zrogowaciałe.

Styr2

Modele tyranozaura i styrakozaura

Osobniki, które przetrwały na Wyspie Czaszek były zdecydowanie większe od swoich przodków. Miały zielonkawy kolor z kremowo żółtym podbrzuszem oraz szereg małych wyrostków ciągnący się wzdłuż grzbietu.

SystematykaEdytuj

Filmowy styrakozaur jest bezpośrednim potomkiem prehistorycznego Styracosaurusa.

W filmieEdytuj

W pierwszym "King Kongu" załoga S.S. Venture napotkała na wyspie przedstawiciela tego gatunku, który zabił jednego członka załogi i zagonił pozostałych na zwalony nad przepaścią pień drzewa. Scena ta została usunięta z wersji kinowej. W "Son of Kong" bohaterowie również zostali zaatakowani przez styrakozaura, skończyło się na udanej ucieczce.

W realuEdytuj

Prawdziwy styrakozaur był mniejszy od przedstawionego w filmie, poruszał się w inny sposób, nie przejawiał też skłonności go gryzienia.

Styr3

Styrakozaur napotyka ludzi

Styr4

Dinozaur w natarciu

Więcej z Fandomu

Losowa wiki