FANDOM

Ferrucutus cerastes
Ferrucutus.jpg
Informacje
Nazwa Ferrucutus cerastes
Gromada Gady
Nadrząd Dinozaury
Podrząd Cerapody
Rodzina Ceratopsinae
Siedlisko Nizyny, obrzeża dżundli
Pokarm Roślinożerca
Film King Kong
Ferr.jpg

Porównanie głów dwóch młodocianych osobników (prawdopodobnie jednej samicy) oraz dorosłego samca

Ferrucutus cerastes - (łac. Zakryty żelazny rogacz) - gatunek pospolitego na Wyspie Czaszek rogatego dinozaura z rodzaju ceratopsów.

Informacje ogólneEdytuj

Ferrucutus ma typowy dla ceratopsów masywny kształt ciała z ciężkim tułowiem, grubym ogonem oraz kostną tarczą sięgającą daleko za głowę i kark. Korpus opiera się na czterech mocnych nogach. Dziób ceratopsa zwieńczony jest podwójnym rogiem, stanowiącym groźny oręż. U samców jest on wydatniejszy. Dinozaur dysponuje całym arsenałem rogów, prócz dwóch nosowych posiada również dwa wydatne rogi po bokach kryzy, kostną bulwę na czole oraz dużą ilość rogowatych wyrostków. Prócz walki służą one do odzierania kory z drzew. Ich długość świadczy o wieku zwierzęcia. Ferrucutus osiąga od 7 do 11 metrów długości oraz 6,5 tony wagi. Średnia wysokość w kłębie wynosi 3,3 metra.

BehawiorEdytuj

Ferrucutus jest zwierzęciem stadnym, tworzącym małe grupy liczące około kilkunastu osobników. Podążają one nizinami śladem stad wielkich brontozaurów i pożywiają się porozrzucanymi przez nie roślinami. Grupą dowodzi dominujący samiec.

Zaniepokojone obecnością drapieżnika dorosłe osobniki tworzą okrąg wokół młodych (podobnie jak wiele współczesnych zwierząt, np. piżmowoły). Młode samce tworzą "grupy kawalerskie". W okresie godowym stają się wyjątkowo agresywne, ich kryzy nabierają jaskrawych kolorów, a między osobnikami dochodzi często do pojedynków. Często kończą się one ciężkimi ranami jub śmiercią.

SystematykaEdytuj

Ferrucutus jest potomkiem rodziny Ceratopsidae, która obejmuje takie dinozaury jak np. Triceratops. Sądząc po kształcie kostnej kryzy może pochodzić od Chasmosaura lub Pachyrinozaura, choć są to tylko domysły.

W filmieEdytuj

Picture 7.png

Szarżujący dinozaur

Ferrucutus pojawia się dwukrotnie w filmie Jacksona: pierwsza scena z jego udziałem została usunięta z wersji kinowej. Dzieje się zaraz po wejściu marynarzy w głąb dżungli, bohaterowie zostają zaatakowani przez szarżującego ceratopsa, który poturbował kilku członków załogi nim został zastrzelony. Ta scena tłumaczy, dla czego Denham nie był zdumiony widokiem zauropodów w dalszej części filmu.

Drugi raz ferrucutus pojawia się na chwilę na tle wodospadu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki