FANDOM

Ten artykuł dotyczy filmu King Kong z 1933 roku.

Jego treść nie jest powiązana z filmem Petera Jacksona.

Brontosaurus
Bro1
Informacje
Nazwa Brontosaurus

(Apatosaurus)

Gromada Gady
Nadrząd Dinozaury
Infrarząd Zauropody
Rodzina Diplodoki
Pokarm Roślinny

Apatozaur - duży zauropod żyjący ok. 150 mln lat temu w późnej jurze na terenach Ameryki Północnej. Został odkryty i opisany w 1877 przez Othiela C. Marsha. Niegdyś był także znany pod nazwą Brontosaurus. Osiągał około 22 m długości i około 23 ton wagi.

Jako że akcja pierwszego King Konga rozgrywa się w latach trzydziestych XX wieku, kiedy zwierzę to określane było jeszcze mianem brontozaura, tak właśnie będzie ono tutaj nazywane.

Bro3

Obraz Charlesa Knight'a stanowiący inspirację do filmu

Informacje ogólneEdytuj

Brontozaur był dużym czworonożnym zwierzęciem o długiej szyi, biczowatym ogonie i niewielkiej głowie. Kręgi szyjne brontozaura były krótsze i ciężej zbudowane niż te występujące u jego kuzyna – diplodoka. Również jego kości nóg były masywniejsze i dłuższe niż u diplodoka co sugeruje większą wagę tego pierwszego. Ów zauropod osiągał przeciętnie 22 m, a maksymalnie 26 m długości i 24-32 t wagi – mniej więcej tyle co cztery razem wzięte słonie afrykańskie.

Brontozaur z Wyspy Czaszek odznaczał się dużymi rozmiarami (ponad 25 m) oraz agresywnym usposobieniem. Większą cześć czasu spędzał w bagnach, jeziorach i rozlewiskach, gdzie żerował na roślinności wodnej.

Bro2

Brontozaur atakuje marynarza

SystematykaEdytuj

Filmowy brontozaur jest bezpośrednim potomkiem prehistorycznego Brontosaurusa i niemal się od niego nie różni.

W filmieEdytuj

Gdy wyprawa ratunkowa próbowała przepłynąć tratwą przez zamglone moczary, zauropod wyłonił się z wody i zaatakował marynarzy. Przewrócił tratwę, wyłowił i zabił kilku członków załogi. Gdy ocaleli wyszli na ląd, ścigał ich przez dżunglę, gdzie zagryzł marynarza próbującego szukać schronienia na drzewie. Reszta wyprawy zdołała uciec.

Trudno wytłumaczyć dlaczego brontozaur, który był zwierzęciem roślinożernym, zaatakował ludzi. Prawdopodobnie poczuł się zagrożony, a zębów używał tylko jako broni.

W realuEdytuj

W rzeczywistości brontozaur, a raczej apatozaur, trzymał ogon uniesiony wysoko nad ziemią, a nie jak uważano dawniejszych czasach ciągnął go po ziemi. Zgodnie ze starymi poglądami naukowymi bohaterowie spotykają zauropoda na moczarach, gdyż miał on być zbyt ciężki by aktywnie żerować poza wodą. Obecnie uważa się, że zwierzęta te dzięki pustym przestrzeniom w kościach mogły spędzać nieograniczony czas na lądzie. Nie gryzł także swoich wrogów - scena z zagryzieniem jest więc przesadzona.

Bronto4

Szkielet brontozaura/apatozaura

Więcej z Fandomu

Losowa wiki